”Funktionel stemmetræning” betyder, at man forbedrer stemmens funktion med udgangspunkt i, hvordan stemmens anatomi og fysiologi fungerer.
Min uddannelse som stemmecoach hos Klaus Møller ligger fint i forlængelse af de principper, jeg bruger i forvejen i min undervisning i alexanderteknik. Tilgangen til stemmetræning er den samme, som den vi bruger i alexanderteknik: den er funktionel.
Eksempel på funktionel stemmeøvelse:
Når man fx laver et skift fra en bestemt konsonant til en bestemt nasal lyd, har man målt, hvilken muskel man aktiverer i dette skift. Da man i forvejen ved, at bl.a. denne muskel er afgørende for fleksibiliteten i struben (hvor stemmelæberne befinder sig), er det en ret god idé at lave en lille øvelse, hvor man laver dette konsonant-til-nasal-lyd-skift; øvelsen bliver til ren og skær fitness for omtalte muskel. Den er med til at gøre stemmen stærkere, mere fleksibel og udholdende. Med hjælp fra sine sanser, efterligning, erfaring og gentagelse – ( vi kan også bare kalde det neuromekanik) – træner vi stemmen.
Vi har også en stemmeøvelse, der er opkaldt efter en frø
ARBEJDE MED KROP OG STEMME HÆNGER TÆT SAMMEN
Men din stemmes funktion og udtryksmuligheder hænger sammen med dit bevægelsesmønster, inklusiv din måde at sidde, stå og gå på. Selvfølgelig gør den det, for det er et faktum, at kroppens muskler, ligamenter, bindevæv m.m. hænger sammen; på engelsk kalder vi fænomenet ”spreading”: hvad man fx foretager i fødder og lægge kan sagtens forplante sig som muskelaktivitet i hals og nakke (hvor struben jo sidder), fordi vi hænger sammen. Der er heldigvis overlap af muskler m.m. i alle led, så vi ikke falder fra hinanden.
Hvis du vil forbedre din stemmefunktion, og især hvis du ikke i forvejen er vant til at arbejde med dig selv som fx performer eller på anden måde har arbejdet med dig selv, kan det derfor godt betale sig at begynde med at inddrage hele kroppen. At finde ud af, hvor og hvordan du kan lave nogle småjusteringer, så du får et bedre udgangspunkt for at lave de stemme-forbedrende øvelser.
Hvilket redskab skal du bruge for at forbedre din stemmes funktion?
DET KAN VÆRE SMART AT STARTE STEMMETRÆNING MED AT SE PÅ FOR EKSEMPEL:
- hvordan du står på dine fødder. Dit balancepunkt har indflydelse på hvad der sker i resten af kroppen – også i din hage, hals og nakke, der hvor struben befinder sig. Dette har betydning for stemmens elasticitet og funktionsduelighed.
- hvordan du holder hovedet, fx når du står på en talerstol, foran en mikrofon eller sidder foran en skærm. Bruger du briller og i så fald hvordan sidder de? Er du nødt til at lægge hovedet bagover for at se ud gennem glasset? Enhver normalt fungerende kan sagtens lægge nakken tilbage, hvis det er det, man vil, men spørgsmålet er, om man kan gøre det uden samtidigt at trykke rygsøjlen nedad, dvs forkorte den. Hvis det sker, påvirker det de inderste lag af rygmusklerne, så det bliver anstrengende at holde sig oprejst = sidde, gå, stå.
- hvordan dine mavemuskler har det…..hører du til dem, der trækker maven ind permanent?
I så fald, er du i stand til at slippe den på kommando, sådan som det er virkelig smart at kunne i forbindelse med grundlæggende stemmetræning? Hvis ikke, skal du jo have nogle alternativer til den spænding. Men hvilke? Med alexanderteknik kan du hurtigere lære at slippe i maven, end hvis du bare får kommandoen ”slip maven” – bare sådan, bam. Når man mestrer den betydelige detalje, har man et bedre udgangspunkt for stemmetræningen, end hvis man ikke gør.
ALEXANDERTEKNIK GIVER ET GODT GRUNDLAG AT ARBEJDE VIDERE PÅ
Ved at starte stemmetræning med alexanderteknik, får du et effektivt grundlag for at kunne arbejde videre med træningen på egen hånd.
Med er det nu også nødvendigt?
Nej! Man kan sagtens lave stemmetræning uden at lære alexanderteknik. Især hvis du er skuespiller, musiker, danser eller på anden måde har studeret dig selv og dit bevægelsesmønster før. Det jeg siger er bare, at det sandsynligvis godt kan betale sig i sidste ende. Selvom stemmefunktionen hovedsaligt befinder sig lokalt i struben, og selvom luftstrømmen til struben skal komme fra lokal aktivitet i bugmuskulaturen, kan det være smart også at inddrage hele dig, dvs også at arbejde på andre områder af kroppen for at få det bedste udgangspunkt.
Mens stemmetræning tuner ind på selve stemmeapparatet, er alexanderteknik mere helhedsorienteret. Man får ved hjælp af sidstnævnte skærpet sin evne til at sanse mere klart, hvad man har gang i i hele sit muskel-skelet system. Er man god til at sanse sin krop og til at koordinere den hensigtsmæssigt, fanger man også bedre andre typer af øvelser, fx stemmeøvelser.
Mange musikere har fundet ud af, at det kan være nyttigt at lære alexanderteknik, så de forebygger slid og bliver mere langtidsholdbare som instrumentalister. De bliver mindre trætte og spiller simpelthen bedre af det (dokumenteret af forskning). På samme måde kan det godt være en god idé, hvis du vil i gang med at træne dit stemmeinstrument, at du får nogle principper fra alexanderteknikken, så dit stemmeapparat bliver indstillet bedst muligt til stemmeøvelserne.
ALEXANDERTEKNIK OPSTOD AF ET STEMMEPROBLEM